З досвіду роботи



Система роботи педколективу щодо реалізації виховних технологій, спрямованих на формування
національно-патріотичних цінностей особистості

З досвіду роботи педагогічного колективу БДЮТ Підвисоцького НВО 
(затверджено рішенням методичної ради МК Новоархангельського районного центру по обслуговуванню закладів освіти, протокол №4 від 30.05.2017 року)

              «…В Україні національно-патріотичне виховання дітей та молоді має стати одним із пріоритетних напрямів діяльності держави та суспільства щодо розвитку громадянина як високоморальної особистості, яка плекає українські традиції, духовні цінності, володіє відповідними знаннями, вміннями та навичками, здатна реалізувати свій потенціал в умовах сучасного суспільства, сповідує європейські цінності, готова до виконання обов’язку із захисту Батьківщини, незалежності та територіальної цілісності України.
            Актуальність національно-патріотичного виховання громадян, особливо дітей та молоді, зумовлюється процесом консолідації та розвитку українського суспільства, сучасними викликами, що стоять перед Україною і вимагають дальшого вдосконалення системи національно-патріотичного виховання, оптимізації державної політики у зазначеній сфері» [1].
Виховання у молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції нині визнані проблемами загальнодержавного масштабу.
            Зміцнити державу можуть громадяни, які люблять свою країну, свій народ, готові до захисту національних інтересів та розбудови громадянського суспільства, правової демократичної держави в Україні.
Ураховуючи актуальність окресленої проблеми та підвищений інтерес суспільства до формування ціннісних орієнтацій молоді, педагогічний колектив БДЮТ створив ефективну систему роботи з національно-патріотичного виховання учнів, прикладаючи зусиль для її постійного розвитку та вдосконалення, реалізуючи проблему «Формування і розвиток соціально-активної особистості з почуттям національної самосвідомості і патріотизму». 
        Відповідно до Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді основними складовими національно-патріотичного виховання мають стати громадянсько-патріотичне, військово-патріотичне, духовно-моральне виховання.
      Реалізовуючи ці три складові, педколектив закладу намагається так побудувати систему роботи, щоб процес виховання громадянина-патріота охоплював усіх учасників навчально-виховного процесу, сприяв формуванню у дітей та утвердженню у педагогів і батьків національних та загальнолюдських цінностей, особистісних якостей, що притаманні громадянину України. Відповідно, всі заходи наповнюються національно - патріотичним змістом.
Педагоги добирають та поєднують різноманітні методи і форми патріотичного виховання, намагаються уникати формалізму й одноманітності, насичувати їх патріотичними емоціями та переживаннями, активно використовувати приклади мужності й звитяги захисників України як з історичного минулого, так і нинішніх воїнів-героїв, своїх земляків, які боронять нашу державу від російської агресії.
        Так, стали традиційними щорічні заходи на відзначення пам’ятних дат і подій в історії українського народу, вшанування пам’яті героїв:
 Відзначення всесвітнього Дня Миру (21 вересня, щорічно):


Окремої уваги заслуговує волонтерська діяльність педагогів, вихованців, батьків, яка через конкретну, практичну діяльність сприяє встановленню соціальних зв’язків, формуванню у дітей відповідальної патріотичної поведінки, моральних і духовних якостей, світогляду справжнього громадянина України. Реалії сьогодення визначили новий напрям волонтерської роботи – психологічна та моральна підтримка воїнів Збройних Сил України – односельчан-учасників АТО. 
 Так, за ініціативи педколективу організовано акції «Зігрій солдата», «Лист пораненому», «За мир і щастя в Україні», (збір коштів для закупівлі зимового одягу, термобілизни, шкарпеток, міні-аптечок, балаклав, відправлення посилок з речами, листами і малюнками вихованців, оберегами, виготовленими на гуртках "Бісероплетіння" та "Макраме" і освяченими настоятелем місцевої церкви тощо), акції «Я Волноваха», «Я Донецьк», «Я Маріуполь». 

 /Files/images/djura_1705-19052017/Диплом ІІ ступеня.jpg

Ефективність сучасних підходів педагогів до реалізації військово-патріотичного як складової частини національно-патріотичного виховання демонструють успіхи рою «Підвисоцька Січ» на районному та обласному етапах всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») (керівник гуртка "Джура" - Сергієнко В.В., завідувач БДЮТ):  підвисоцькі січовики, підготовлені педагогами закладу, перемігши на районних змаганнях, вибороли «срібло» серед 29 команд на обласному етапі. 
Перебіг районного та обласного етапів гри, методичний супровід підготовки до них  - на сторінці "Джура" Підвисоцького БДЮТ; на сторінці районного координаційного центру з національно-патріотичного виховання "Патріот".       

Калейдоскоп виховних заходів БДЮТ

    Виховні заходи розроблені педагогами з використанням інтерактивних технологій, мультимедійних презентацій, фотосюжетів, відеороликів, театралізації, ігрових форм роботи тощо.         
     Цікавими формами роботи є бесіди «День Незалежності України», «Державний прапор»;  диспути «Почуття власної гідності», «Виховання себе, як особистості», «Людська гідність»; круглі столи «Україна вчора і сьогодні»;  вечори  для старшокласників «І не рік, а криваве клеймо», «В історію свою візьми нас, Батьківщино»; ігрові програми для молодших вихованців «Козацькому роду нема переводу», «Маленькі козачата», «Я і моя сім’я», для середніх і старших учнів - відкриті заняття, свята, вечори: «І на тім рушничкові»,  «Обереги твої, Україно!»,  "Андріївські вечорниці", «До нас завітай, Святий Миколай», «Різдвяний вертеп», «Колодій», «Не  я б’ю, верба б’є..», «Свято Пасхи»  та багато інших.
     Проводяться зустрічі з заслуженими людьми села: династією офіцерів Очеретніх; членами благодійної організації «Пошуковий загін «Зелена Брама», зокрема - головою загону, почесним пошуковцем України Фартушним Анатолієм Івановичем, який протягом десятиліть очолює пошукові роботи по віднайденню та перезахороненню останків воїнів 6-ї та 12-ї армій, які в серпні-вересні 1941 року загинули в жорстоких боях в урочищі «Зелена Брама» біля села Підвисоке Новоархангельського району Кіровоградської області, а кілька десятків тисяч потрапили в полон у сумнозвісній «Уманській ямі».


Протягом останніх років педагогами та гуртківцями реалізовано проекти: «Біль і пам’ять Зеленої Брами», «Спогад із минулого».
Під час роботи над проектом «Біль і пам’ять Зеленої Брами», присвяченого 75-річчю трагічних подій початку Другої світової війни, здійснено:


/Files/images/IMG_3285.JPG

/Files/images/IMG_0293.JPG


  • участь гуртківців БДЮТ у траурних урочистостях в урочищі «Полковниче» під час перезахоронення   останків воїнів, які загинули на Новоархангельщині на початку Другої світової війни;
  • Підготовка та постановка колективом театрально-драматичного гуртка (керівник Сергієнко В.В.) театральної вистави «Біль і пам’ять Зеленої Брами» (виступи: у сільському та районному будинках культури; у військовій частині м. Кропивницький);

  •  У рамках проекту «Спогад із минулого», приуроченого 70-й річниці Перемоги над нацизмом у Другій світовій війні, здійснено:
  • Ø  районний літературний дитячий конкурс «Творчість юних, що торкається душі» (у номінації «Хай подвиг їх у тлі років не зітреться, навіки буде в пам’яті людській» зібрано матеріали - спогади ветеранів, учасників,  дітей  війни);
    Ø  направлено листи на батьківщину Героя Радянського Союзу Михайла Сергійовича Лисова, який загинув при визволенні Новоархангельщини в березні 1944 року;
    Ø  гуртківцями драматичного гуртка, який працює на базі Кам’янецької ЗШ, проведено зустріч з 93-річною учителькою-пенсіонеркою Зіменко Зіною Пилипівною, в будинку якої помер поранений Герой Радянського Союзу  М.С. Лисов;
    Ø  за   спогадами  учительки  Зіменко З.П  написано виставу «Спогад із 44-го» (автор – Сергієнко В.В.), яку було інсценізовано в місцевій школі та на районному огляді-конкурсі дитячих театральних колективів навчальних закладів району, де здобуто перше місце;  
    Ø  віднайдено  та розчищено могилу  розстріляних  в 1941 році в селі Підвисоке євреїв, відремонтовано огорожу та встановлено табличку з написом;
    Ø  здійснюється участь  в  обласній акції «Зірка пам’яті» (відвідання ветеранів, допомога по господарству, привітання);
 На особливу увагу заслуговує робота театрально-драматичного гуртка (керівник Сергієнко В.В., завідувач БДЮТ), тематичний репертуар якого втілюється за трьома напрямками: класична українська драматургія, громадянсько-патріотичне та соціальне спрямування. (Фотогалерея з життя театрально-драматичного гуртка)  
Серед українських вистав колективом гуртківців були інсценізовані такі вистави: «Свекор», «На перші гулі» С. Васильченка, «Кайдашева сім’я» Нечуя- Левицького, «В ніч перед Різдвом» М. Гоголя, «Сватання на Гончарівці» Квітки-Основ’яненка, «За двома зайцями» М. Старицького.


   До 200-річчя з дня народження Т.Г.Шевченка гуртківцями було підготовлено виставу «Наймичка», інсценізацію уривка з поеми «Катерина», виховний захід «Доле моя безталанна, чого така в мене», що був відмічений Дипломом управління освіти і науки Кіровоградської ОДА під час V обласного огляду-конкурсу ПНЗ області. 


До  203-ї річниці від дня народження Т.Г.Шевченка дитячим колективом театрально-драматичного гуртка БДЮТ під керівництвом керівника гуртка Сергієнко В. В. поставлено виставу "Поговоримо крізь віки".

В репертуарі колективу є також авторські вистави керівника гуртка Сергієнко В.В.:  «Три криниченьки», «Журавлики», «Біль і пам'ять Зеленої Брами», «Спогад із 44-го», вистава до Дня пам'яті жертв голодомору (записана зі спогадів односельчан-очевидців).
   
В основу сюжету вистави «Три криниченьки» покладена місцева легенда, записана гуртківцями-краєзнавцями. Вистава з успіхом була показана в сільському Будинку культури та на районному святі «Вересневі самоцвіти» в с. Синюха Новоархангельського району.
Вистава «Журавлики» поставлена за однойменною повістю місцевого літератора і художника М.К. Скакуна. Перед роботою над виставою учні ознайомилися з творчістю М.Скакуна – літератора і художника: було прочитано оповідання і казки, переглянуто малюнки; організована літературна конференція за творчістю місцевого автора, на яку діти запросили його дружину -  Т.Ф.Скакун. На завершення літературної  конференції була показана вистава, під час якої юні актори-гуртківці та  педагоги БДЮТ перенеслися у голодний післявоєнний сорок шостий рік, намагаючись відтворити почуття героїв п’єси, їх емоції, переживання, радості і невдачі.
Авторська вистава «Біль і пам'ять Зеленої Брами», написана за повістю Є.Долматовського «Зелена Брама», з успіхом пройшла на багатьох сценах: сільського та районного будинків культури, на 41-му обласному зльоті молодих учителів Кіровоградщини (2012), обласному семінарі начальників відділів освіти районів області. Робота над виставою об’єднала  два колективи: колектив вихованців  драматичного гуртка БДЮТ та  Народний самодіяльний театральний  колектив  Підвисоцького будинку культури.  Де б не проходила вистава, вона викликала  у глядачів  лише захоплюючі відгуки, глибокі емоційні переживання за трагічну загибель десятків тисяч солдатів у далекому 1941-му на території нашого району, мала особливий виховний вплив на учасників і глядачів. 
    Не менш емоційною, спрямованою на формування патріотичних почуттів, є  авторська вистава «Спогад із 44-го», присвячена вшануванню пам’яті Героя Радянського Союзу Михайла Сергійовича Лисова, що загинув у березні 1944 року при визволенні с.Кам’янече, і похований в центрі села. Події, що відображені в сюжеті п’єси, записані зі спогадів місцевої жительки, учительки-пенсіонерки  Зіменко З. П..
На районному огляді-конкурсі дитячих театральних колективів, присвяченому 70 - річчю визволення Кіровоградщини, колектив з виставою «Спогад із 44-го» зайняв заслужене перше місце.
 Та на показах вистав не закінчується робота з формування патріотичних почуттів вихованців. Діти доглядають пам’ятники, десятки братських могил, допомагають ветеранам, що ще живі, проводять лінійки і мітинги, допомагають у сільському краєзнавчому музеї. Педагогічні працівники закладу переконані, що від того, які патріотичні почуття ми закладемо в серця наших дітей сьогодні, залежить майбутнє нашої України.
   Не менш важливим у роботі з дітьми щодо формування патріотичних почуттів є збір фольклорного репертуару краю з подальшим його втіленням у сценічні образи. Так, дітьми зібрано  близько п’ятдесяти пісень з місцевого обряду українського весілля в минулому. За зібраним матеріалом був написаний сценарій весілля, який  у тісній співпраці відтворили гуртківці БДЮТ та учасники народного самодіяльного театрального колективу Підвисоцького будинку культури на місцевій сцені  та на сцені районного будинку культури. Працюючи у багатьох виставах нарівні з дорослими, діти навчаються акторській майстерності, почуттю відповідальності та роботі в колективі, а це - лише на користь у формуванні дитини як особистості.

  Збагачення учнів патріотичними почуттями здійснюється під час засвоєння ними історичного матеріалу про героїчне минуле нашого народу, його прагнення до зміцнення могутності рідної країни, про його мужність у боротьбі з іноземними загарбниками.
Для надання виховній роботі емоційного характеру педагогами закладу використовується яскравий фактичний матеріал, позитивні приклади патріотизму як відомих історичних діячів, письменників, героїв національно-визвольних воєн минулого, так і наших сучасників, односельців-земляків, патріотів, які боронять країну сьогодні.
Зустрічі з такими героями (ветеранами війни, праці, громадськими діячами, героями-захисниками України) мають величезний виховний вплив на формування патріотичних почуттів вихованців закладу. У ході зустрічей відбувається оцінювання історичних явищ на основі принципів історичної достовірності, науковості, гуманізму, доброчинності, а також з позицій забезпечення взаємозв’язку між поколіннями.
Можна з певністю стверджувати, що будинок дитячої та юнацької творчості Підвисоцького НВО є  для дитини осередком становлення громадянина-патріота України.






   



Немає коментарів:

Дописати коментар